Pages

Saturday, January 8, 2011

jalan2 carik makan???

road to LONDON tanjung balai KARIMUN indonesia.......

mula-mula aku dah tanak pegi ikut bercuti ke tempat tersebut...almaklumlah sehari sebelon sebelom nak buat passport aku dapat panggilan untuk pi kerja... ape laei semanagt nak bercuti tros ilang,, lagi2 bile dapat tau kawan baek aku CIK NICA dah dapat dan nak mula kerja... tapi lepas dimarah dan dipujuk oleh mem beso yang nak jugak aku pergi dan ditambah dengan bebelan maut dari tuan beso yang tak kasi aku kerja kat tempat tuh...aku pon mengikut rentak dan kehendak mereka....dalam otak aku terfikir salah ke aku nak kerja kat tempat tu..hina sangat ke tempat tu..terok sangat ker???
tempat ni lah yang aku nak cari pengalaman tu


 dan bile soalan tu aku tujukan kat mem beso dia kater"tak salah.tak hina.tak terok. tapi eqin tu perempuan.satu-satunyer anak perempuan pulak tu.... kerja tu pulak ade shiftnyer. malam dan siang. kalau dapat shift siang je takper jugak...ni kalu dapat shift malam camner??? kalau ade orang merompak pulak macam maner. dah2 jangan degil tolak jer kerja tu,ikut mama pi cuti, habis cerita."
***
di pendekkan cerita...aku pon ikut mem beso,tuan beso dan family pak anjang bertolak ke pasir gudang johor
untuk berehat dan mengambil melepaskan angin sebelom meneruskan perjalanan ke tanjung balai. kiranya pasir gudang tu tempat persinggahan lah sebelom kitorang meneroskan perjalanan ke destinasi yang dirancang. kitorang sempat round2 pasir gudang dan kebetolan AJL ade wat road tour dan dapat lah aku intai   artis2 yg ade kat situ. sempat intai jer sebab mall tu penuh and sesak giler tak sempat nak bertentang mata ngan faizal ismail and tomok. tapi aku takde la kemarok sangat nak jumpe artis2 tu.(aku buat2 cool jer)




 padahal dalam ati rase besnyer kalau tomok tarik aku naik pentas nyanyi skali ngan dia ari tu. hahaha berangan lebih kan aku nie. perasan. POYO nak mampos....>>???agak kasaq bahse tu,, ish3 poyo je lah mampos belom nak lagik yek... 

***
terus terang aku katerkan aku xder la excited sangat mase nak pegi tu...juz biase2 bercampor risau dengan gelagat orang yang bakal aku jumpa kat sana. maner taknyer aku mempunyai pandangan yang agak burok terhadap orang2 indonesia ???>>>okey2 jgn mrah dan lakukan konfrontasi terhadap aku ek..dengar dulu penjelasan aku..... aku tak nafikan bukan semua orang indon ni tak berapa nak baek...tapi kebanyakan indon yang aku jumpe cukup meluatkan dan menyakitkan atie...lagi2 bekas pekerja mak aku yang banyak buat hal..
ditambah pulak indon2 yang banyak melepak kat depan mydin klang or bus stand lame klang..


ni la suasana nyer...
Ya Allah aku rase dah memang cam kat indon dan bukan kat malaysia lagi dah....semua benda diorang nak conquer dari meniaga,lepak2,jalan2,cakap,semuanyer diorang...sampai aku rase nak jerit jek kat diorang sumer tuh kuat2...yang malaysia ni negara aku so jage sikit tingkah laku diorang tu...ni tak,,, ade pulak yang buat jenayah kat negara aku yg tercinta nih...ok2 cukup aku membebel.skang nak citer aper motif aku menempelak orang2 indonesia(klang) nih...  kitorang ke Karimun menaiki ferry


perjalanan memakan masa lebih kurang 1 jam
***
PERCAYA atau tak first time aku menjejakkan kaki kat rumah yang bakal aku menginap untuk beberapa malam aku dikejutkan dengan budi bahase dan layanan orang kat situ. first2 aku masih malu2 ayam lagi tak berapa nak mesra sangat ngan orang2 kat situ but then, aku rase boleh ngam pulak. orang yang memula aku ingat  dan masuk dalam memori pale otak aku mase sampai kat tanjung balai karimun ialah tante NINA ngan abang SYAHRIL... lepas tu baru lah aku jumpe nenek dan tante RAHE'. ops2 terlupe plak nak citer ape hubungan aku ngan mereka2 nih...sebenarnyer takder ape hubungan pon. cume mereka2 ni boleh dikira cam family mak anjang aku. hmm... susah nak terangkan panjang2 kalau nak gak sampai esok pon tak abis..so kiter proceed pader cerita aku yang seterusnye yek... okey>>> benda kedua yang mengejotkan aku cara percakapan diorang... diorang takder la cakap bahasa alien sampai aku nak pelek sesangat tapi..cara diorang cakap takder la macam dalam drama sinetron kat tv3 setiap pukul 2.30pm tuh..(LO..GUE..BANGET..NGOMONG..WADUH..)dan lain2 yang same waktu dengannyer la.. percakapan diorang boleh aku describekan sebagai ringan dan tak pekat sangat... lebih berbunyi kemelayuan.
ni la port dia
***
 aku sambung citer ni nanti k...aku tak mengantok lagik tapi mata aku yang dah ngantok...disebabkan pengaruh mata aku teramatlah kuat..so,,, aku mengambil keputusan untuk tido.
BERSAMBUNG di entri yang akan datang....................jam pon dah pukul 4.40 pagi...