Pages

Tuesday, October 25, 2011

SoaLAn AkU,,,

aku: awak rasa saya ni orang nyer camner??... baik ke jahat ker

 atau tergedix-gedix ke, atau suke story lebat-lebat ke, poyo ke, 
atau pasan bagus ke, atau selfish ker, rase diri sendiri bagus dari orang lain ker 
camaner?? apa pendapat awk pasal saya???

dia: bukan hak saya untuk menghakimi awak.

?????

yup bagi aku ini adalah soalan perangkap yang aku akan tanya
kat orang dan jawapan yang 'dia' bagi sangat menepati skema 
jawapan kepada soalan aku.

*ok sedikit terkesima*

sebab dia macam tau je ape yang aku tgh dok fikirkan...

betol dan sangat tepat sekali..bukanlah hak kita untuk menghakimi seseorang sama ada 
nak kater dia baek sangat pon tak boleh dan nak kater dia seorang yang selalu 
berperangai negatif pon tak boleh..

kenapa????

sebabnya, bukan hak aku kau dia dan kita semua untuk menghakimi seseorang tu..
sebab kita semua tak layak nak menghakimi orang lain sebab semua orang 
tercipta dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing oleh sang pencipta.
kelebihan dan kekurangan nilah yang menjadikan kita unik.
hikmahnya semua dapat dikenali identitinya dengan kekurangan
dan kelebihan yang ada dalam setiap diri masing-masing.

cube korang bayangkan kalau semua orang kat dunia ada kelebihan dan kekurangan yang
sama jer..
maka tak berwarna-warnilah dunia kita sekarang nie.

si A: kelebihan- main bola 
kekurangan- main badminton 

si B: kelebihan- sama ngan si A
kekurangan- pon sama ngan si A

si C: kelebihan- sama gak ngan si A dan si B
kekurangan- pon sama gak ngan si A dan si B

:. so kalau sume pandai main bola saper plak yang nak jadi wakil 
negara dalam badminton...
???
apa yang aku nak cuba sampaikan kat sini ni???
'tanya aku kepada diri sendiri...'

kita x boleh senang-senang nak labelkan seseorang tu teruk,tak bagus, 
jahat dan sebagainya bila kita ternampak dia terbuat sesuatu yang tak sedap mata kita memandang
mungkin itu kekurangan dia

dan tak boleh jugak nak puji seseorang tu melambung tinggi bila kita tengok
apa yang dia buat tu sedap jer mata kita memandangnya.
boleh jadi dia seorang yang hipokrit.

so sama ada apa yang seseorang itu buat sedap atau tak sedap
mata kita memandangnya...
ingat jangan cepat melatah nak describe kan orang tu baik dan orang tu pulak jahat
sebab itu dari sudut pandangan kita seorang jer...
dan bukan hak kita nak menghakimi sesorang tu sebab kita memang tak layak 
nak menjadi hakim kepada seseorang yang lain.
sebab kita pon manusia. ada kelebihan dan kekurangan sendiri
yang telah diciptapkan oleh sang pencipta dan menjadikan diri kita unik
hikmahnya dapat lah kita dikenali dengan identiti masing-masing''

MORAL OF D STORY: bersangka baiklah dengan semua orang

ok cube layan lirik lagu sami yusuf ni yang menceritakan peranan dan segala
pesanan oleh Rasulullah S.A.W. yang bertajuk
 you came to me.


you came to me
in that hour of need
when I was so lost, so lonely
you came to me
took my breath away
showed me the right way,
the way to lead
you filled my heart with love
showed me the light above
now all I want, is to be with you
you are my one true love
taught me to never judge
now all I want, is to be with you
(#) ALLAHUMA! Sal’ala Sayyidena Mustafa
‘Alaa Habeebika Nabieeka Mustafa
You came to me
In a time of despair
I called on you, you were there
Without you what would my life mean
To know the unseen, the worlds between
For you I’d sacrifice, for you I’d give my life
Anything, just to be with you
I feel so lost at times
By all the hurt and lies 
now all I want is to be with you
(#)
Showed me right from wrong
Taught me to be strong
 Need you more than ever
Ya Rasul ALLAH
You came to me
In that hour of need
Need you more than ever
Ya Rasul ALLAH
You filled my heart with love
Showed me the light above
Now all I want is to be with you
You are my one true love
Taught me to never judge
Now all I want is to be with you
(#)

Rasulullah pon ada
berpesan jangan pandai-pandai dan pernah untuk hakimi orang lain.
*ini dalam ayat aku lah*

No comments:

Post a Comment