Pages

Monday, December 6, 2010

NASIHAT AL-QAMAH: lima cara pilih sahabat...

NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina  persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah  saw) kepada anaknya:Pertama,  pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita  dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka  mencukupi keperluan.


Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau   menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka   menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada   dirimu, dia suka menghitung-hitungkan  (menyebutnya).


Ketiga,   pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk   memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan  dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia  suka menutupinya.


Keempat,  pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia  memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu  kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan  meringankanmu serta menghiburkanmu.


Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau   mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika  engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.


Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang  baik agar segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat  dilaksanakan bersama-sama sahabat  yang mulia. Sucikanlah 4 hal  dengan 4 perkara : "Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah  dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan  Rabbmu, ..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yangMemiliki mu. "sampaikan! lah walau satu ayat"
 al hadis . LAA HAULAWALA  QUWWATAILLA BILLAH  -

No comments:

Post a Comment